Afstand: 6 kilometer

Waar: Tidmarsh (Engeland)

Gpx bestand: hier beschikbaar

Startpunt: parkeerplaats Tidmarsh, net voorbij de pub ‘the greyhound’.

Samengevat: Een wandeling vanuit Tidmarsh, in het graafschap Berkshire. Door de velden en een klein stukje bos. Eind april, begin mei kleurt het bos paars door de bloeiende bluebells. Meer dan 95% van de wandeling gaat over onverharde weg.

Beoordeling: 8 (met 0,5 punt extra voor de bluebells)

Met een reisdag richting Wales op het programma, is Tidmarsh een goed startpunt voor een wandeling om even de benen te strekken en wat frisse lucht te scheppen. Het aantal parkeerplaatsen in het dorp is niet groot, maar er is ruimte genoeg in de berm om de auto te parkeren in de zijweg direct achter de pub.

Vanaf de geparkeerde auto is het eerste ‘wandelpad’bord niet te missen. Via het bruggetje over de ‘River Pang’ gaat de wandeling het veld met het hoge gras in. Waterdichte wandelschoenen zijn hier vandaag geen overbodige luxe. Het gras is behoorlijk nat. Ook blijkt het gras hier en daar behoorlijke plassen water en modderpoelen te verbergen. Binnen een kilometer zit de modder tot boven de enkels.

Na het overwinnen van de eerste stile van de dag gaat de route in de richting van een zandpad. Het pad blijft gestaag klimmen wat een beetje het tempo uit de wandeling haalt. De wandeling gaat langs de kerk van Sulham en volgt de brede zandweg met aan beide kanten een behoorlijk hoge heg, die de wandelaars het uitzicht op de gele velden met koolzaad dat vol in bloei staat behoorlijk ontneemt.

Bij het volgende wandelpad rechts besluit de groep het brede zandpad in te wisselen voor een smal wandelpad en weer richting Tidmarsh te wandelen. Op het kruispunt aan het eind van het wandelpad is het even kiezen rechtsaf of toch rechtdoor. Munt wint en het wordt rechtdoor. Dit blijkt na een klein stukje wandelen niet de meest voor de hand liggende keuze te zijn (ondanks het feit dat in het stukje bos de eerste bluebells van het jaar gespot worden).

Het pad gaat via een viaduct naar de andere kant van de snelweg en gaat daarmee de verkeerde kant op. Besloten wordt om te keren en op het kruispunt links af te slaan.

De groenstrook aan de linkerhand (een bos is niet direct de meest passende omschrijving voor de verzameling bomen en struiken), heeft naast het groen van het nieuwe bladerdek, een zee aan bluebells. Via een paar smalle ingelopen padjes dwars door de bluebells heen gaat de wandeling langzaam terug in de richting van het startpunt.

Nog een stile met een grote afstap en een veld vol met koeien die geen belangstelling voor een paar wandelaars hebben brengen de wandelaars terug op het bekende zandpad. In een bijna rechte streep gaat het in de richting van het bruggetje en de geparkeerde auto.

De wandelgroep is het er over eens: een prima rondje door de velden van Engeland. Ook zonder de bluebells de moeite waard.

Ps. Mocht je een overnachting in Reading gepland hebben en op zoek zijn naar een korte avondwandeling dan is Taplow wellicht een alternatief.