Afstand: 12 kilometer

Waar: Diepenheim (Nederland)

Gpx bestand: hier beschikbaar

Startpunt: parkeerplaats Goorseweg, 7478 BB Diepenheim

Samengevat: Vanaf de parkeerplaats bij ‘Kasteel Nijenhuis‘ gaat de route over landgoederen, langs het water inclusief watermolen en heeft een theepauze op een bankje in de ‘boomtuin’.

Beoordeling: 8,5

Op de parkeerplaats tussen de bomen valt het startschot voor de wandeling vanuit Diepenheim. In een rechte lijn gaat de route in de richting van het eerste kasteel van de dag: Kasteel Nijenhuis. Net voor het plein van het kasteel slaat de route rechtsaf de zandweg op. Over het brede pad met uitzicht op de ‘Diepenheimse molenbeek‘ gaat het in een rustig wandeltempo in de richting van de vijver. Het is even zoeken naar het pad dat de wandelaars in de richting van de watermolen moet brengen.

Verstopt tussen het groen wordt de doorgang gevonden en over de rand van de akker gaat in de richting van de watermolen. Besloten wordt om de theepauze nog even uit te stellen en verder te wandelen. Na de bospaden van ‘Landgoed Weldam’ gaat het over de verharde weg in de richting van het water.

Na het oversteken van de brug volgt de route de zandweg. Met een streep van opwaaiend stof achterlatend steekt de wandelgroep het gras op en wandelt dan over het gras langs ‘de Schipsbeek’, een zijrivier van de ‘IJssel’ in een rustig tempo verder.

De route langs het water ligt voor de hand dus zonder aandacht voor het gps-apparaat gaat de wandeling in de richting van het bruggetje dat de wandelaars zonder natte voeten de oversteek naar de overkant van het water laat maken.

Door het klaphek (dat een extra zetje nodig heeft om dicht te blijven) gaat de wandelroute verder over het zandpad dat netjes is aangegeven met linten. Na het lezen van de waarschuwing ‘betreden op eigen risico’ wordt de klim naar de ‘boomtuin’ gemaakt (kijk uit er hangt een dikke tak boven de laatste traptree).

Na een rondje door de tuin is het tijd voor thee op het bankje met een wijds uitzicht over de velden. Na de theepauze gaat het verder over het zandpad in de richting van het volgende klaphek en ‘Westerflier‘.

Slingerend over de wandelpaden en ‘Brinkmansdiek’ worden de kilometers overwonnen en komt Diepenheim weer in zicht. Dwars door het centrum van Diepenheim, een van de acht Twentse steden uit de middeleeuwen, wordt de laatste rechte lijn van de wandeling gelopen.

In de schaduw van de bomen bij Kasteel Nijenhuis is er nog even tijd om de wandeling te bespreken. Het oordeel is unaniem: mooie afwisselende wandeling met als letterlijk hoogtepunt de boomtuin van Jeroen Kooijmans. De wandeling staat in de top drie van wandelingen in Twente.

Ps. wie er een wandeldag van wil maken, kan de wandeling combineren met ‘Drie kastelen in Twente‘.